DECYZJA
GENERALNEGO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Z 23
LISTOPADA 2011 R.
W SPRAWIE
UPOWAŻNIENIA DLA ŚWIADKA WRĘCZENIA WYPOWIEDZENIA
(DOLiS/DEC-997/11 DOT. DOLiS-440-1011/10/ŁZ/I)
Do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wpłynęła skarga
Pani X (zwanej dalej Skarżącą), na przetwarzanie jej danych osobowych przez
Bank (zwany dalej również Bankiem). Skarżąca poinformowała, że skarga dotyczy
nieprawidłowego wręczenia wypowiedzenia umowy o prace, które odbyło się w
obecności nieupoważnionych osób trzecich, bez jej zgody, oraz wskazała, że
osoba wręczająca wypowiedzenie (Pani Y - Dyrektor Oddziału Banku) wręczyła wypowiedzenie
w obecności innego pracownika oddziału, Pana Z, udostępniając tym samym dane dot.
jej wypowiedzenia osobie nieupoważnionej. Skarżąca wniosła o „wyciągniecie
stosownych konsekwencji wobec naruszenia prawa przez Bank, ze wskazaniem na
cofniecie nieprawidłowo wręczonego wypowiedzenia”.
W toku postepowania administracyjnego Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
(zwany dalej również Generalnym Inspektorem) ustalił, co następuje.
1. Skarżąca była zatrudniona w Banku od dnia 1 września 2008 r. na podstawie
umowy o pracę zawartej w dniu 28 sierpnia 2008 r.
2. W dniu 12 listopada 2010 r. Pani Y, przełożona Skarżącej będąca dyrektorem
placówki oddziału bankowości detalicznej Banku, wręczyła Skarżącej pismo
wypowiadające jej umowę o prace. Treść pisma została Skarżącej odczytana. Przy
dokonywaniu powyższych czynności obecny był pracownik Banku Pan Z.
3. § 33 ust. 4 Instrukcji Służbowej stanowiącej załącznik do Zarządzenia
Prezesa Zarządu C-III-40/10 z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie zatrudniania,
przenoszenia, przeszeregowania i rozwiazywania umów o prace w Banku stanowi, że
pismo w sprawie rozwiązania umowy o prace, o którym mowa w ust. 3 wręcza
pracownikowi Dyrektor, bezpośredni przełożony lub nadzorujący Dyrektor Banku, w
obecności drugiego wskazanego przez siebie pracownika.
4. W dniu 10 listopada 2010 r. zostało nadane przez Bank Panu Z upoważnienie
do przetwarzania danych osobowych pracowników oddziału Banku w ramach udziału w
czynnościach związanych z wręczeniem Skarżącej wypowiedzenia umowy o prace, w
którym wskazano 12 listopada 2010 r., jako okres obowiązywania upoważnienia.
Po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego
Generalny
Inspektor Ochrony Danych Osobowych zważył, co następuje.
W niniejszej sprawie rozstrzygnięcia wymaga, to czy Pan Z był osoba upoważniona
do udostępnienia mu danych osobowych Skarżącej utrwalonych w piśmie zawierającym
oświadczenie o wypowiedzeniu jej umowy o prace. Mając na uwadze, że Pan Z był
pracownikiem Banku, jako administratora danych, wskazać należy, że kwestia dostępu
osób działających w imieniu administratora danych do przetwarzanych przez niego
danych osobowych została uregulowana w art. 37 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.),
zwanej dalej ustawa, stanowiącym, że do przetwarzania danych mogą być dopuszczone
wyłącznie osoby posiadające upoważnienie nadane przez administratora danych.
Mając na uwadze, że Bank w dniu 10 listopada 2010 r. nadał Panu Z upoważnienie
do przetwarzania danych osobowych w ramach udziału w czynnościach związanych z
wręczeniem Skarżącej wypowiedzenia umowy o prace, obowiązujące w dniu 12
listopada 2010 r., nie można uznać, iż uzyskując dostęp do danych osobowych
Skarżącej w okolicznościach wskazanych w skardze był osoba do tego nieupoważniona.
Bank jako administrator danych nie naruszył zatem przepisów o ochronie danych
osobowych. Wobec powyższego brak jest podstaw do zastosowania przez Generalnego
Inspektora środka o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, stanowiącym, że w przypadku
naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych Generalny Inspektor z urzędu
lub na wniosek osoby zainteresowanej, w drodze decyzji administracyjnej,
nakazuje przywrócenie stanu zgodnego z prawem, a w szczególności: (pkt 1)
usuniecie uchybień, (pkt 2) uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie,
udostepnienie lub nieudostępnienie danych osobowych, (pkt 3) zastosowanie
dodatkowych środków zabezpieczających zgromadzone dane osobowe, (pkt 4) wstrzymanie
przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego, (pkt 5) zabezpieczenie danych
lub przekazanie ich innym podmiotom, (pkt 6) usuniecie danych osobowych.
Na marginesie wskazać należy, że Generalny Inspektor nie posiada
kompetencji do cofnięcia nieprawidłowo wręczonego wypowiedzenia, czego domagała
się Skarżąca. Art. 18 ust. 1 ustawy nie daje bowiem możliwości nakazania pracodawcy
przez Generalnego Inspektora cofnięcia (odwołania) oświadczenia woli złożonego
pracownikowi, a w szczególności oświadczenia o rozwiązaniu umowy o prace. O
tym, czy wypowiedzenie umowy o prace jest skuteczne, jak i o konsekwencjach
uznania takiego wypowiedzenia za bezskuteczne orzekają sady pracy, o których
mowa w art. 262 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.
Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Jest to bowiem kwestia dotycząca
roszczeń ze stosunku pracy, nie zaś sprawa z zakresu ochrony danych osobowych.